Från början var uppkopplingen ganska dyr vilket innebar att online gaming inte var så intressant för spelare. Men onlinespelens historia hade börjat genom bland annat schack där spelare fick skicka sina drag via e-post. I mitten av sjuttiotalet startades spelet Maze War som anses vara en av världens första online game. Atari lanserade ett ”Gameline” som kabel-tv tog ner. Under nittiotalet lanserade både Nintendo och Sega flera online spel vilket skapade starten för internet spel. Sega Dreamcast hade en spelkonsol introducerad lagom till millennieskiftet som sägs ha varit en pionjär för spel online. Trots populära spel såsom pusselspelet ChuChu Rocket, Shenmue samt Crazy Taxi blev Dreamcast konsol relativt kortlivad och överlevde endast ett par år.
Mot slutet av 1990-talet myntades termer som exempelvis MMORPG av Richard Garriott med spelet Ultima Online som lade grunden till andra oerhört populära rollspel online. Att spela online blev den ultimata formen av gaming. Här kan spelare uppleva en fiktiv fantasyvärld iklädda rollen av en fantasi figur som kan integrera med andra liknande figurer. Spelet växlar konstant och spelare kommer och går. Så länge som spelare upplever underhållning och intresse hålls spelet vid liv. Drivkraften är givetvis större och ger nya utmaningar för erfarna spelare.
Självklart har Microsofts del av onlinespelets utveckling och historia via X-box live som introducerades på marknaden i början av 1990-talet. Här kunde spelare hitta massor av olika spel och träffa likasinnade spelare online. Medlemskap var ett krav tillsammans med avgifter för att finansiera denna del av Microsoft.
Men i början av det tidiga 90-talet uppstod en tillgång till the world wide web (www) eller internet som skulle komma att förändra gaming för alltid. En teknisk utveckling i kombination med hemdatorer, där majoriteten var anslutna till internet, skulle komma att förändra allt.
Spelet Doom med sitt first-person shooter spel kom att ta världen med storm. Här gavs möjligheten att i “deathmatch” läge spela mot andra gamers online. RPG grenen slog igen vid samma tid med sin lansering av Warcraft som utvecklats av företaget Blizzard. Under nittiotalet släpptes många riktigt bra spel såsom Ultima Online, Everquest, Unreal Tournament samt Quake. Trots att utvecklingen gått mot internetspel har spelare mer och mer önskat traditionella offline spel. Många har förlorat pengar när ett online spel plötsligt stänger ner sin server med motivationen att det inte finns tillräckligt med spelare. Att köpa ett offline spel innebär att du äger ditt spel och kan spela när du vill. När en spelare spelar ett online spel är du egentligen bara en hyresgäst och äger ingenting – var försiktig.